Motion på arbejdet

Det hjælper at holde sig i gang

Det hjælper at holde sig i gang

Det er bedst for muskler og led, at man bruger sin krop, selvom det gør ondt. De fleste smerter i muskler og led er ufarlige, og mangel på aktivitet vil ofte forværre smerterne ved at svække musklerne og gøre leddene stive.

Kilde: Job&Krop, Videnscenter for Arbejdsmiljø

Motion på arbejdet

Motion er både konditionsøvelser og styrketræning. Konditionen styrker din vejrtrækning og dit blodomløb. Styrketræning bygger din muskulatur op. Motion er bevægelse.

Du er ikke automatisk i god fysisk form, selvom du udfører et krævende fysisk arbejde. Det hårde arbejde kan øge risikoen for, at du får en hjerte-kar-sygdom, med mindre du holder din fysiske form vedlige.

På mange arbejdspladser har maskiner erstattet det hårde fysiske arbejde. Der er maskiner til at løfte, flytte og pakke. I morgen er der en ny maskine, der udfører en arbejdsfunktion. Det er fint, for så bliver kroppen mindre belastet.

Det slider på din krop, når du gentager de samme arbejdsstillinger. For lidt bevægelse formindsker din iltoptagelse. Derfor skal du være opmærksom på sunde arbejdsprocesser, hvor du naturligt bevæger dig og skifter mellem forskellige arbejdsstillinger.

Du kan supplere dine arbejdsbevægelser med kortvarige styrkeøvelser og udstrækninger undervejs.

Du skal udføre dit arbejde ordentligt, men du skal også holde dig i fysisk form, mens du gør det.

Det kan være dit bidrag til et sundere arbejdsmiljø. 

Nudging
Nudging handler om at få folk til at ændre adfærd. Vi har svært ved, at gøre det rigtige, selv om vi har den viden, vi behøver. Vi ved godt, at vi skal dyrke motion, spise sundt og vi ikke må ikke smide affald på gaderne. Vi vil gerne gøre det rigtige og har intentioner om, at følge de mange råd. Men ofte bliver det ved intentionen. Der er stadig affald på gaderne og vi lever ofte usundt. Der er altid så meget, vi skal tage stilling til. Nudging er et kærligt puf i den rigtige retning. Fx grønne fodspor der fører hen til skraldespanden.