Maksimal iltoptagelse

Maksimal iltoptagelse

Maksimal iltoptagelse

Når vi er fysisk aktive og bliver forpustede, træner vi alle musklerne, så de bliver stærkere. Hjertet bliver stærkere og kan pumpe mere blod og ilt rundt i kroppen. Vi får også mere ilt ud til musklerne, så de arbejder bedre. Det bliver lettere for dig at udføre dit arbejde.

Fysisk arbejde – og form

Fysisk arbejde – og form

  • Mænd med hårdt fysisk arbejde er ikke i bedre fysisk form end mænd med stillesiddende arbejde.
  • Mænd med hårdt fysisk arbejde har forhøjet risiko for hjerte-kar-sygdom, men kan mindske den ved at være fysisk aktive i fritiden.
  • Mænd med god fysisk form har ikke forhøjet risiko for hjerte-kar-sygdom, selv om de har hårdt fysisk arbejde
  • Mænd med dårlig fysisk form har øget risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, hvis de arbejder mere end 45 timer om ugen.
  • God fysisk form mindsker risiko for gentaget hjertetilfælde hos personer, der allerede er hjertesyge.

Kilde: Den Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2010

Maksimal iltoptagelse

Den maksimale iltoptagelse er ikke ens for alle. Store mennesker har brug for mere ilt end små mennesker.

Vi kan ikke umiddelbart sammenligne hinandens iltoptagelse for at finde ud af, hvem der er i den bedste fysiske form. Men vi kan på konditallet se, hvem der har den bedste kondition.

I hvile er kroppens iltforbrug lille. En rolig gåtur forøger din iltoptagelse med 3,5 gange i forhold til, når du sidder stille. Hvis du løber eller cykler, forøger du din iltoptagelse 8 til 12 gange.

Dit hjerte skal på arbejde for at optimere iltoptagelsen, men det skal vejrtrækningen også. Du kan blive mere effektiv i din træning, hvis du ved, hvordan du aktivt bruger vejrtrækningen.

Du kan finde oplysninger om vejrtrækning i temaet Lunger i Funktion.

Hvad er et godt konditionstal?
Der er flere måder at måle sit konditionstal på. Den mest kendte metode er nok Cooper-testen, hvor du tester dig selv ved at se, hvor langt du kan løbe på 12 minutter. Det kan du fx gøre på en opmålt atletikbane. Giv den alt hvad du har i 12 minutterog brug tabellen herunder bagefter til at se dit resultat.